5 ekspertråd som gir innholds-suksess

Innholdsproduksjon, strategier, publisering, frekvens, algoritmer osv. osv. Vi kan holde på med ord-dropping i det uendelige. Fagfeltet vårt er komplekst og til slutt skal det hele sys sammen for å oppnå best effekt. Kommentarfelt og blogger flommer over av tips og råd. Vi gir deg våre fem beste råd for å utnytte ditt innhold og plattformene best.




NB: Husk at du gjør dette for å skille deg ut, øke omsetningen og attraktiviteten av selskapets varer og tjenester.


1: Lag en mini-strategi

Fordelene med en liten SoMe-strategi er at den blir ditt verktøy for gjennomføring. Rangér hvilke plattformer du ønsker å være synlig på. Skriv ned antall "poster" du skal publisere i løpet av en uke og når disse skal publiseres. Vekting med mellom bilder, video og eksterne lenker bør du også ha et bevisst forhold til. Til slutt bør du fordele ansvar. Hvem produserer? Hvem publiserer?


2: Publiserings-strategi

Ønsker du å være synlig på flere plattformer skal du vite at du sannsynligvis har en overlapp av målgruppen. Derfor kan det være smart at en "post" som publiseres på flere plattformer ikke publiseres samtidig. På den måten slipper du å "blåse" nyhetssaken for målgruppen med en gang. Krysspublisér med flere timers mellomrom eller fordel det over noen dager. På den måten vil målgruppen din bli eksponert for det samme budskapet over tid. Dermed fungerer det som en reminder.


3: Kilden

De ulike plattformene konkurrerer med hverandre. Vi har tidligere skrevet en artikkel om dette. Facebook er f.eks. en konkurrent til Youtube, derfor bør du aldri hente en Youtube-lenke direkte inn i Facebook. Da vil Facebook strupe distribusjonen din. Vær bevisst på dette. Last opp "posten" direkte på Facebook, det samme gjør du på Youtube. Dermed står du igjen med to kilder, istedenfor at du deler denne videre fra nettsiden din eller fra Youtube.


4: Format

For å optimalisere synligheten bør du ta høyde for de ulike formatene som plattformene bruker. Her gjelder det å utnytte formatet fulle bredde og høyde. Eksporter ut innholdet ditt i det formatet som er egnet til den plattformen der du skal publisere innholdet. Vi har tidligere skrevet en artikkel om dette emnet.


5: Sett av tid til innholdsproduksjon

Siden du er synlig på ulike plattformer bør du også høste mest mulig av å gjøre deg atraktiv overfor målgruppen din. Sett av tid i arbeidsdagen til å produsere enkelt, men godt innhold. Målgruppen din har allerede likt siden din fordi de ønsker å følge deg. Lag relevant innhold som du tror de vil like. Det kan være tips og råd, inspirasjon, faglig innhold eller annet. Setter du av en liten halvtime hver dag vil du få betalt i det lange løp.


Trenger du flere gode råd om innholdsproduksjon eller sosiale medier er du velkommen til å kontakte oss.





0 visninger