Slik bygger du opp historien!

Oppdatert: 1. juli 2019

Glem alt du har lært tidligere om historieoppbygging. Nå gjelder det å fenge folks interesse så tidlig som mulig. Den gamle kunnskapen om en innledning, hoveddel og avslutning er ikke relevant i dagens digitale kommunikasjon. Hvordan skal så historien bygges opp?



Kampen om oppmerksomheten hardner til for hver eneste dag. Forbrukerne utsettes for titusenvis av inntrykk daglig og de færreste har tid til å konsummere så mye som en brøkdel. Dermed blir det ekstra utfordrende for bedriften å nå frem med sitt budskap.


I "gårsdagens" skolebøker lærte vi å bygge opp historien med en fortsiktig introduksjon til budskapet - også kalt innledning. Deretter skulle det vies godt med plass til selve budskapet, før det hele rundes av med en avslutning. Denne måten å bygge opp historien på er i og for seg ikke direkte feil, men du vil miste seere fort.


Nå handler det om å aktivere publikum på en slik måte at de blir "sugd" inn i historien med en gang. Begynn rett på budskapet, skap en stoppeffekt ved å kommunisere det du vil få frem med en gang. Deretter kan du evt. "spole" litt tilbake for å sette det inn i en kontekst som får deg til å forstå ditt egentlige behov knyttet til tjenesten eller produktet du markedsfører.


Vi sier ikke at dette er en enkel oppgave. Men det er verdt å reflektere over dette når du evt. skal lage en reklamefilm eller informasjonsvideo. Jo flinkere du er til å planlegge historien din, desto mer gjennomslagskraft vil den få digitalt.

VW har laget en spenstig film og allerede etter 3 sekunder går de rett på kjernen til det som skal kommuniseres. Se og lær!



28 visninger