Bedrifter som bruker Youtube, vinner!

Oppdatert: 1. juli 2019

Konsum av innhold øker hver eneste dag. I dag er 58% av all trafikk på internett, video! Globalt vil dette øke i årene fremover og i 2021 vil video stå for 82% av all forbruker-drevet trafikk. Derfor bør alle bedrifter i Norge inkludere video i sin kommunikasjon og markeds-miks. De bedriftene som bevisst satser på video i markedsføring og utnytter Youtube, vil vinne kampen om oppmerksomheten. Vi forklarer nærmere.



Forbrukerne i Norge er langt fremme i bruken av mobil og nettbrett. 91% av internett-brukerne konsumerer videoinnhold. Ser vi på Youtube-bruken i Norge så har den en andel på 73% med nærmere 2,6 mill. unike brukere månedlig. Av brukere opp til 44 år ligger Youtube helt øverst, som foretrukken mediekanal for konsum av innhold. De eldre målgruppene øker stadig.


Forklaringen til Youtube-veksten ligger først og fremst i tilbudet av mye unikt innhold som er enkelt å se. Alt fra opplæringsvideoer, tips og triks, serier, filmer, vlogger, produktbeskrivelser og mere. Youtube fungerer som en underholdningskanal med høy relevanse, oppdatert informasjon, høy kvalitet, innhold som er lett å dele og du finner innhold som ingen andre kan tilby.


I tidligere artikkel har vi også skrevet at Google eier Youtube. Dette medfører at bedrifter som bruker Youtube til å publisere innhold, blir funnet lettere i søk på Google.

Det er enkelt å komme i gang med Youtube. Det første du bør gjøre er å opprette en kanal eller egen bedriftsprofil. Her vil du få muligheten til å legge ut dine videoer slik at de blir tilgjengelig for alle brukerne. Men du må ha gode overskrifter, beskrivelser og merke innholdet ditt riktig for å komme høyt opp i søk. Kanalen din kan også skreddersys med eget profilbilde og andre elementer for å beholde gjenkjennbarheten av selskapets profil.


Et enkelt søk på Youtube i dag viser en enorm bredde av bransjer og selskaper som er tilstede. Eiendomsselskaper, utdanningsinstitusjoner, helsesektoren, butikker og ulike tjenesteleverandører. Fellesnevneren for disse er at de har sett verdien av å bruke Youtube som en nødvendig plattform for fremtidig salg og kommunikasjon.

Implementer Youtube i din markeds-miks i dag og bli en vinner du også.

Kontakt oss om du lurer på noe om Youtube eller produksjon av video og reklamefilm.

36 visninger