Derfor skal du bruke video i stillingsannonsen.

Oppdatert: 1. juli 2019

Rekruttering av ansatte er en av de mest kostbare investeringene en bedrift utsettes for. Samtidig noe av de viktigste bedriften gjør. Gode rekrutteringsprosesser koster mye, også i tid. Men feilansettelser er enda dyrere og kan i ytterste konsekvens svekke bedriften. Hvordan kan en rekrutteringsvideo sikre en god prosess?



Tradisjonelle stillingsannonser skiller seg lite ut. Tar vi vekk bedriftens navn og logo kunne annonsen tilhørt en hvilken som helst norsk bedrift. I mange tilfeller er det skremmende å registrere hvor lite kreative arbeidsgivere er med tanke på viktigheten og ressursene som brukes i rekrutteringsprosesser.


Det handler i mindre grad om antallet søknader som kommer inn og i større grad om kvaliteten. For å skille seg ut bør rekrutteringsarbeidet se slik ut;

- Ha en god kandidatprofil

- Skrive en gjennomtenkt stillingsannonse

- Supplere med en rekrutteringsvideo

- Sikre riktig distribusjon


Flere norske bedrifter har begynt å ta i bruk video i søket etter relevant arbeidskraft. Fordelene er mange og ulempene så og si ingen. Bortsett fra at det har en kostnad. Men kostnaden er svært begrenset med tanke en evt. feilansettelse.


Fordelene med en rekrutteringsvideo;

- Ett bilde sier mer enn tusen ord (ett sek. video består av 24 bilder!)

- Potensielle søkere blir kjent arbeidsplassen på en unik måte.

- Nærmeste leder bør selge stillingen og vise seg frem.

- Søkere får et nødvendig bilde av bedriftens ansatte, kultur, infrastruktur, produkter/tjenester o.l.

- Videoer oppnår langt bedre spredning og stimulerer til engasjement.


Internasjonale bedrifter er relativt langt fremme i skoen når det gjelder bruk av rekrutteringsvideoer, men Norge kommer etter. Det siste året har vi registrert en økning og vi spår at 2020 blir året der mange bedrifter implementerer video i stillingsannonsen.

Vårt råd er tydelig. Bruk video i rekrutteringen etter nye ansatte. Det vil betale seg relativt fort. Merkevarebygging gjøres best gjennom video og employer branding er kommet for å bli.


Podie film bistår i hele prosessen fra idé til ferdig redigert film.

14 visninger