Denne strategien må du kjenne til!

Famler du i blinde og sliter med å få synlighet på Youtube eller Google? Godt innhold fortjener en gjennomtenkt innholdsstrategi. I Podie film bruker vi en strategi som gir bedre søkeresultater, treffer målrettet og engasjerer bredt. Vi kan hjelpe deg å nå nye høyder. Men det er ingen "quick fix" - kontinuitet og langsiktig arbeid er nøkkelen til suksess. Husk at mange av dine konkurrenter allerede jobber langsiktig og produserer innhold som de profiterer på. Ønsker du å sitte på sidelinjen å se på?

Kampen om oppmerksomheten hardner til og du er den eneste som kan gjøre noe med det. Bedriften din må legge en plan, en strategi som omsettes i konkrete tiltak - jevnlig og med gjennomtenkte budskap. Dette høres kanskje komplisert ut, men det trenger ikke å være det.


Som tidligere nevnt eier Google, YouTube. Og YouTube kan ikke lenger sees på som kun en underholdningskanal. I disse dager er den ekstremt mye brukt som søkemotor med relevante opplæringsvideoer, tutorials, tips og råd og annet nyttig innhold som folk søker etter. Google og YouTube er flettet sammen. De bedriftene som legger ut relevant videoinnhold på YouTube optimaliserer dermed søk på Google. Dette er et fortrinn du bør benytte deg av. Med dette som bakteppe har Google laget "Hero, Hub, Hygiene" strategien. La oss kalle den for trippel H-strategien.


Trippel H-strategien forutsetter at bedriften kontinuerlig legger ut "sesongtilpasset" innhold som engasjerer. Frekvens er et viktig stikkord. Se for det modellen som en trekant, delt inn i tre nivåer. Der HERO-innhold troner øverst, HUB-innhold i midten og HYGIENE-innhold danner basen i bunn.



HYGIENE-innhold er designet for søk. Se for deg "slik gjør du video", "modellen forklart på 1 - 2 - 3" eller "vårt firma tilbyr X og Y", "dette er våre ansatte på innovasjon" osv. Med andre ord enkelt og relevant innhold som inkluderer elementer og forklaringer på det folk søker etter. Innholdet bør ha lang levetid og relevant store deler av året. Kjenner du målgruppen din godt vet du også hva de søker på - forsøk å svare på deres søk med godt innhold.


HUB-innhold er innhold som går mer i dybden. Dette er innhold som sørger for at målgruppen vender tilbake til kanalen din for å konsummere mer relevant innhold. Målet med dette innhold må være at de på sikt skal følge deg og abonnere på det innholdet du presenterer. Typisk HUB-innhold er innhold som gir målgruppen en verdi og et påskudd for å holde dere under oppsikt. Dette kan være serier med flere temaspesifikke episoder som trollbinder målgruppen og som bygger en relasjon mellom målgruppen og din bedrift. I Mange tilfeller er store deler av denne målgruppen varme leads som oppsøker deg for å tilegne seg kunnskap om en bestemt tjeneste eller produkt. Maxbo er et godt eksempel. De publiserer jevnlig nyttig innhold som denne.



HERO-innhold skal vekke folks oppmerksomhet. Dette er innhold som passer godt ved store begivenheter og lanseringer. Større bedrifter og merkevarer bruker betydelig summer på slikt innhold og frekvensen er naturlig lav. Kanskje et par ganger i året, eller så sjeldent som en gang hvert år. Se for deg produktlanseringer der du ønsker å nå bredt ut for å skape oppmerksomhet rundt din egen merkevare. Mindre bedrifter må selvsagt tilpasse dette innholdet etter ressurser og ambisjonsnivå. Et godt eksempel på HERO-innhold er Volvo´s The Epic Split med Jean-Claude van Damme som i skrivende stund er sett over 95 millioner ganger.



Når vi setter modellen i system med tid og rekkevidde som faktorer vil vi få denne fremstillingen.



Trenger du hjelp til å sette denne strategien live eller ønsker du å komme i gang innholdsproduksjon? Kontakt oss for en uforpliktende prat. Podie film hjelper små og store bedrifter med innholdsstrategier, kreativ idéplanlegging, filming og redigering.



33 visninger