Digital markedsføring i 2021

Selvom det er noen måneder igjen av året bør du allerede nå planlegge 2021. Endringene i det digitale landskapet skjer raskt og det lønner seg å ligge i forkant. Du har helt sikkert gjort deg noen erfaringer på hva som har fungert av innhold og sosiale medier så langt i år. Kanskje har du feilet, kanskje har du lykkes. Sjansen for at konkurrentene dine er på "sporet" er stor. Uansett bør jakten etter ny kunnskap og innsikt være en kontinuerlig prosess som driver din kommunikasjon i riktig retning. Ikke se skogen for bare trær! Her gir vi deg noen nyttige tips på hva du bør være spesielt opptatt av ved inngangen til 2021.





Format-optimalisering

Sosiale medier som f.eks. Facebook og LinkedIn har mange ulike format du kan publisere innhold i. Fall ikke for fristelsen til å legge ut et bilde i standardformat (3:4). Utnytt det fulle potensiale til å ta mest mulig skjermplass. Det øker oppmerksomheten. Vi har tidligere skrevet om de ulike formatene.




Video og levende bilder

Engasjer din målgruppe med levende bilder eller videoer. Er budskapet godt nok får du mer av målgruppens oppmerksomhet. Facebook vil at du skal bruke video. Konkurransen blant de ulike sosiale medier plattformene er stor. Levende bilder har en stoppeffekt og du får fortalt mye mer enn gjennom et bilde. Men som alt annet, kombinasjon av bilder og video er helt strålende. Det ene utelukker ikke det andre. Bymiljøetaten i Oslo er et veldig godt case, en "traust" etat som for alvor har blitt en suveren storyteller! Sjekk de ut på Facebook.


Vis følelser og menneskene bak bedriften

Det enkleste og kanskje mest naturlige er å legge ut innhold om produkter og tjenester. Kampanjer og events. Fortsett med det, men spe gjerne på med innhold som fremmer menneskene i bedriften. Vis kompetansen, den gode selgeren eller kundeservice medarbeideren. Fortell mer om selskapet, om kulturen og fremtidige planer. Dette vil bygge oppunder og forsterke inntrykket av en solid og kompetanserik bedrift. Vær ærlig og del hverdagshistorier med målgruppen. Du skal se at det vekker følelser og positiv oppmerksomhet.





Ikke kopier, lag noe nytt

Følg gjerne med på konkurrentene dine. Men ikke kopier deres innhold. Tråkk opp dine egen sti når det gjelder innhold som tekst, bilder og video. Vær unik når du presenterer deg. Forsøk ikke å etterligne andres uttrykk eller innhold. Dere er uansett forskjellige. Vær tro til profilen din og lag din egen innholdsstrategi og "tone of voice". Din unikhet skal bli ditt konkurransefortrinn.


Har du tatt et valg så må du stå for det

Dessverre er det mange bedrifter som bruker sine sosiale medier kontoer lite. Har du tatt et valg om å være synlig på LinkedIn eller Instagram bør du absolutt bruke disse plattformene jevnlig. Det er viktig å vise tilstedeværelse. Vær også klar over at målgruppen din forventer å høre mer fra deg når du først er "på nett". En bedrift som har en passiv Facebook-profil gir sjeldent et godt inntrykk i det lange løp. Husk at du har mye du kunne sagt og sjansen for at målgruppen synes det er interessant, er stor. Ta på deg redaktørhatten og bruk plattformene jevnlig.


Podie film holder til sentralt i Hønefoss og spesialiserer seg på innholdstjenester. For våre kunder tar vi bilder, lager reklamefilm og annet digitalt innhold. Vi jobber med alt fra små bedrifter til store nasjonale selskaper og kjente merkevarer.


Ta gjerne kontakt med oss om du trenger hjelp til foto, film, reklame eller sosiale medier.





18 visninger