Hvordan fortelle den gode historien?

Oppdatert: 1. juli 2019

Mange kunder vi snakker med sliter med å fortelle de gode historiene. Jeg vil påstå at alle bedrifter har mange spennende, nyttige eller viktige hverdagshistorier de med fordel kan kommunisere ut til målgruppen sin. Men hvorfor er det så viktig? Ganske enkelt fordi det trekker oppmerksomheten til nettopp din bedrift og dine tjenester. Det gjør det unik!.



I forrige artikkel skrev vi om viktigheten av å produsere innhold, samt publisere dette på en riktig måte på de plattformene bedriften er synlig. Nå skal vi derimot hjelpe deg litt i gang med hvilke historier du kan trekke frem for å gjøre bedriften enda mer attraktiv i målgruppen.


Interne ressurser, kompetanse og sertifiseringer;

Vær stolt av den kompetansen bedriftens medarbeidere har. Belys dette og lag en liten historie som får kunden til å tenke "...ja, det var betryggende å høre. Det er akkurat det jeg er ute etter."


Se for deg at du som privatperson trenger en advokat med spisskompetanse innen eiendom. Du har nylig oppdaget skadedyr i boligen du har tatt over og trenger juridisk bistand. Et søk på Google gir deg mange treff på advokatfirmaer som har denne kompetansen. Men et firma skiller seg ut fordi de bevisst har kommunisert sin kompetanse og tidligere erfaringer gjennom blogger, artikler og øvrige innhold. I tillegg har de skrytt av egne resultater og har mange gode case å vise til. Hvem velger du? De som kom først opp i søk, men som ikke skiller seg ut? Eller de som klarer å formidle rett kompetanse?

Med andre ord - lag flere historier på medarbeidere som sitter på svært gode erfaringer, resultater og/eller innehar spesielle sertifiseringer som er ettertraktet for å få utført et godt arbeid.


Materialvalg, bærekraft og innovasjon;

Mange bedrifter har unike konkurransestyrker som de tar for gitt. Disse styrkene må kommuniseres ut. Ikke bare en gang, men flere ganger og gjerne med ulik vinkling.

Enten du driver B2B eller B2C så er det en stor fordel at du kommuniserer dine unike styrker til bransjen. Dette må du gjøre for å tiltrekke deg kompetent arbeidskraft, nye samarbeidspartnere eller kunder.


Fortell den gode historien om hvordan dere driver innovasjon eller hva dere gjør for klimaet og miljøet. Det slår sjeldent feil å kommunisere at dere har byttet underleverandører av miljømessige hensyn eller fordi det hever kvaliteten på produktene dere tilbyr. Lag konkrete case og personifiser disse med den eller de som er ansvarlige for dette. Ledere eller ansatte som i kraft av sin stilling og kompetanse har fått til denne endringen bør opp og frem i lyset.


Bruk dine kunder som referanser;

Ingen ting er mer hardtslående enn et par gode kunde-/referansecase. Hør med kunden om det er greit at de blir trukket frem i historien og få de til å komme med et par sitater som du kan bruke. Som regel setter kunden pris på dette da det har en stor verdi for kunden.

Referansecase med tilhørende sitater er fint å ha både på nettsiden og som små hverdagshistorier på Facebook, Instagram Story eller LinkedIn. Husk å visualisere med gode bilder eller videoklipp.


Listen over gode historier som kan produseres er utømmelig. Og vi stopper her i den tro at du har fått med det poenget og viktigheten av å fortelle disse. Derfor oppfordrer vi deg til å lage en liste med 10-15 gode historier som din bedrift med fordel kan kommunisere ut i tiden som kommer.


Ønsker du å skille deg ekstra godt ut i mengden anbefaler vi å produsere kortere videosnutter eller informasjonsvideoer som både er tidløse og informative. Gjør du dette kan du være trygg på at din bedrift har gjort en god jobb som vil betale seg på lang sikt.

0 visninger