Hva kan du om sosiale medier?

Det levnes liten tvil om at kraften i sosiale medier er stor. De fleste bedriftene i dag har en eller flere sider de bruker jevnlig. Men færre bruker plattformen fullt ut og med de mulighetene som ligger i annonsering, målgruppesegmentering og analyseprogrammer. Vi gir deg her en kort oversikt over de mest brukte programmene som du bør komme i gang med.



La oss først starte med å si at flere av disse programmene krever at du bruker jevnlig tid på å forstå mulighetene. Dette er ikke gjort i en fei. Men du vil fort se at det nytter å rote litt rundt i programmet. Skulle du likevel stå fast så finnes det mange kurs å ta. Evt. kan du også kontakte oss. Som veldig mange andre har også vi tatt kurs i digital markedsføring og vi har god innsikt og råd å gi deg.


Facebook business manager

Dette er det bakenforliggende programmet til Facebook. Her kan du styre alt av annonser, definere målgrupper, redigere bilder og videoer til annonser og mye mer. Mange bedrifter faller for fristelsen av å "booste" eller "fremme" saker de har lagt ut. Det er en måte å annonsere på. Men også den enkleste, men ikke den beste. Vi anbefaler bruk av Facebook business manager hvor du har mulighet til å skreddersy og plassere annonsene dine på et stort nettverk i annonseadministrasjonen. Husk at jo mer tid du bruker på Facebook business manager, desto lettere gjør du jobben på sikt. I tillegg får du mest sannsynlig bedre resultater. Lurer du på noe er det bare å ta kontakt med oss.


Google Ads

Søkeord er blitt en viktig del av arbeidet med å synliggjøre bedriftens varer og tjenester. Vi vet at et kjøp ofte utløses av et søk på google. Derfor er det viktig å være synlig på denne plattformen. Google gir deg mange muligheter for markedsføring. I tillegg er det lurt å bruke søkeordplanleggeren for å finne de søkeordene som er relevante å bruke. Start med å gjøre en liten test og finn ut hvilke treff som kommer opp i søkemoteren når du søker på dine tjenester.


Google Analytics

Google har mange kraftfulle programmer. Analytics bør de fleste kjenne til. Her kan du analysere trafikken din og finne ut mer om brukeratferden til målgruppen din. Dersom du tar i bruk alle programmer som beskrevet over - vil du finne mye interessant informasjon som du kan bruke i markedsføringen av din bedrift. Analytics krever også jevnlig bruk. Ikke vær fornøyd med å ha en konto, men bruk den jevnlig og hent ut statistikk som bruker aktivt.


LinkedIn annonseadministrasjon

Akkurat som Facebook har også LinkedIn mange muligheter. Men der Facebook kun henvender seg til sluttbruker kan du på LinkedIn annonsere direkte mot B2B-kunder. LinkedIn må ikke undervurderes. Jobber du mot f.eks. B2B bør du beherske plattformen og mulighetene som ligger her.


Kontakt oss om du trenger råd og veiledning. Vi har selv vært på kurs nå nylig som vi fikk realisert i samarbeid med Viken Fylkeskommune og deres Covid-19 tiltak for kompetanseheving i bedrift.


Lykke til!

0 visninger