Innholdsproduksjon 2020 - tips

Sakte men sikkert legger vi 2019 bak oss og et nytt år kommer snikende. Du har helt sikkert høstet noen erfaringer på hvordan din bedrift har jobbet med innholdspropduksjon det siste året. Like fullt er det viktig at dere har en plan på hva som skal gjøres neste år. Hvorfor! Og hvordan! Vi gir deg noen tips som gjør deg enda mer synlig ut mot kunder, samarbeidspartnere og potensielle arbeidstakere.




Godt innhold blir enda viktigere

De flinkeste bedriftene har produsert innhold i mange år allerede. De ser at det fungerer med tanke på å trekke oppmerksomhet og nye kunder. Gode planer, rutiner og flinke innholdsprodusenter som forstår bedriftens behov og utfordringer blir enda viktigere i året som kommer. Det handler om å selge de gode historiene. Historier fra hverdagen. Historier fra lanseringer, begivenheter, events og f.eks. de ansatte, er med på å vise frem bedriften på en positiv måte.


Alt fra den lille hjørnesteinsbedriften til de store bedriftene har mange historier og budskap de burde få ut i sine kanaler. Men ofte er det vanskelig å identifisere disse selv. Derfor er forslaget vårt - vær kreativ og ikke ta ting for gitt. Det som har liten verdi for deg kan ha stor verdi for kunden eller målgruppen forøvrig.


Lag en enkel plan på innhold som kan være relevant og finn ut hvem du ønsker å kommunisere til. Kanskje er det lurt å fortelle om en nyansettelse, det nye robotlageret dere har fått innstallert eller en ny sertifiseringsordning bedriften har vært gjennom og bestått. Alle bedrifter har mange historier som kan "omsettes".


Ikke tenk komplisert

Alt trenger ikke å være av svært høy kvalitet. Start med det du selv kan produsere på relativ kort tid og få det ut i egne kanaler. Skill gjerne mellom "hverdagsinnhold" som er enkelt å produsere "on the go" og kvalitetsinnhold som bør fremstå mer gjennomarbeidet. Overlat det som bør ha høy kvalitet til kvalifiserte ressurser som f.eks. et produksjonsselskap.


Her er noen tips vi tror du kan ha stor nytte av:


1: Rekrutteringsfilm - dersom bedriften din skal rekruttere nye ansatte neste år bør dere vurdere å lage en rekrutteringsfilm som viser arbeidsplassen fra sin beste side. Video i rekruttering er et ypperlig supplement og gir ekstra god spredning og søk på nett. I tillegg gjør du deg attraktiv for de viktigste kandidatene.


2: YouTube-kanal - planlegger du å lage videoinnhold jevnlig bør du absolutt opprette en firmakanal på Youtube. Alt innhold som legges ut på Youtube blir indeksert i søk på Google. I tillegg er Youtube langt mer enn en underholdnings-plattform. Svært mange bruke Youtube i søk etter råd og tips! Ikke undervurder denne kanalen.


3: Brandingfilm - kundens første møte med din bedrift skjer som oftest på din egen nettside. Har du ingen brandingfilm som viser frem bedriften er sjansen også stor for at kunden forlater deg til fordel for din konkurrent. Et bilde sier mer enn tusen ord og det sier noe om viktigheten av å vise seg frem ved hjelp av levende bilder. En brandingfilm på 40-90 sek. er mer enn lang nok til å trekke frem alle styrker som gjør bedriften din unik. I tillegg har den lang levetid og kan brukes i presentasjoner, kundemøter etc.


4: Unike bilder - fremveksten av fotobanker som Shutterstock, Adobe Stock m. fl. gir deg mange muligheter til å få tak i bilder du trenger. Men der er også en nedside ved at du ikke har enerett til bruk av disse bildene. Det vil si at mange andre bedrifter bruker de samme bildene. Dette er en utfordring mange kjenner på allerede i dag og den kommer til øke - både på bilder og videosnutter som kjøpes på nett. Vi anbefaler at du tar egne bilder som beskriver ditt selskap med tilhørende tjenester/produkter! Når det er sagt -er ikke 10 stock-bilder nødvendigvis billigere enn å leie en fotograf noen timer.


Lurer du på nnoe er du velkommen til å ta kontakt med oss i Podie film. Vi kan hjelpe deg fra idé til gjennomføring.



14 visninger