Still krav til fotografen

Oppdatert: feb. 14

Ordtaket "et bilde sier mer enn tusen ord" er blitt en etablert sannhet. Et godt bilde er et viktig element i kommunikasjonen. Derfor bør du stille høye krav til hvordan bilde skal bli, slik at det kommuniserer det du ønsker. Vi gir deg noen enkle tips slik at du blir mer bevisst på å heve fotouttrykket i bedriftens kommunikasjonsflater.





Daglig ser jeg store og små bedrifter som forsømmer seg fotomessig. Uten selv å være klar over det har mange bedrifter i liten grad et helhetlig fotouttrykk over tid(!). Det ser jeg mange eksempler på - ulike portrettbilder av de ansatte. Dårlig komposisjon, manglende redigering og passive bilder som i liten grad får frem historien og budskapet. Eksemplene er mange. Men heldigvis begynner foto å bli et tema som settes på dagsorden i mange selskaper - store som små.


Et bilde skal ha en verdi

Føler du deg ikke komfortabel med å ta enestående bilder selv, bør du engasjere en fotograf. Fotografen må håndtere kameraet, formidle historien og kommunisere godt med kunden og de som evt. fotograferes.


Ha alltid i bakhodet at bildet skal vise mer enn et objekt. Den du ønsker å eksponere et bilde for skal helst sitte igjen med en positiv opplevelse og forstå budskapet i bildet. Dermed stiller det krav til både fotograf og oppdragsgiver (kunden) i forhold til hvor bilde er ment å brukes og hva én ønsker å få ut av det. Et forsidebilde på nettsiden til en bedrift skiller seg fra et katalogbilde eller bilde som er ment til bruk i en pressemelding eller på sosiale medier.


Fotografer med egne spesialfelt

Det er ikke slik at en og samme fotograf nødvendigvis behersker alle foto-oppdrag. Riktignok finnes det mange superflinke og allsidige fotografer. Men fagfeltet er sammensatt og krever forskjellig utstyr og kjennskap til bruken av dette utstyret.


Matfoto er et eksempel og stiller helt andre krav når det kommer til komposisjon og belysning. En dedikert naturfotograf ville kanskje slitt med å ta enestående matbilder. En sportsfotograf har trolig utfordringer med studiofotografering som krever inngående kjennskap om belysning. Mens en ren motefotograf kanskje ville fått store utfordringer med eiendomsfotografering?!





Det er nå en gang slik at de som spesialiserer seg på bryllupsfoto gjerne har gjort dette en årrekke. De kan sakene sine og får frem det beste i bildet. Still deg selv spørsmålet om du ville engasjert en astrofotograf (fotograf som tar bilder av stjernehimmelen) til å forevige ditt eget bryllup? Kanskje hadde det blitt en suksess, men risikoen ligger da hos deg!


Missforstå meg rett. Her er det glidende overganger. Men med litt respekt for eget fagfelt vil nok de fleste fotografer fort gi deg innspill om de er egnet til å ta oppdraget ditt.


Riktig utstyr og kompetanse er viktig

Ikke undervurder utstyret. Ta gjerne en prat med fotografen slik at du blir trygg på om vedkommende har det utstyret som trengs til formålet. Et godt eksempel er når du ønsker å bestille foto som skal printes stort til boards, reklame i butikk, fotoutstilling eller liknende. Det stiller krav til at fotografen har et kamera med høy oppløsning - f.eks. 35 mb eller mer. Ellers klarer én ikke å blåse opp bilde stort nok og du ender opp med for lav oppløsning.





Et annet eksempel er interiør- eller eiendomsfoto. Her kreves det aktiv bruk av flere blitser. Og en forståelse av at bildet bør taes med tre ulike eksponeringer, under-, normal- og overeksponering. Disse settes så sammen slik at du ikke får noen mørke og lyse (utbrente) deler i bildet. Ønsker du å vise den fine fjordutsikten fra stuen din, samtidig som tilstøtende rom i stuen ikke fremstår som mørke kott, må fotografen beherske bruk av flere blitser og eksponeringer. Fagfeltet er sammensatt.


Fotografens kommunikasjonsferdigheter

En fotograf må håndtere veldig mye mer enn selve kameraet. God kommunikasjon er helt avgjørende. En fotograf som ikke har erfaring med motofotografi vil sannsynligvis komme til kort når det gjelder å få modellene til å føle seg komfortable. Usikkerhet smitter veldig fort. Motofotografi kan også snus på hodet. Profesjonelle modeller lar seg ikke "forstyrre" av fotografen. De jobber gjerne uavhengig på shoot og endrer stilling og opptreden etterhvert som klikkelyden fra kameraet høres.


"Modeller" som derimot har liten eller ingen erfaring forventer å få fortløpende instruksjoner på hva de skal gjøre. Dersom fotografen i dette tilfellet er usikker og sliter med å gi instruksjoner, vil det påvirke hele shooten. Resultatet er en lengre shoot en planlagt. I verste fall dårligere bilder.


Her noen enkle spørsmål du kan stille din fotograf

  • Be om å se eksempler og portfolio

  • Spør om bildene redigeres slik at bedriftens uttrykk og profil ivaretas

  • Hør om fotografen føler seg skikket til oppdraget

  • Be om et forberedende møte der shooten planlegges i detalj

Det siste punktet er viktig. For best resultat lønner det seg alltid og sette av tid til et forberedende møte. Her skal dere planlegge dagen, se eksempler, prate om uttrykk og konkretisere alle sider ved oppdraget. Se på dette som en forventingsavklaring.


Lykke til.


Lurer du på noe om våre fototjenester er du velkommen til å ta kontakt.


//Daniel




25 visninger